Nej, Facebook är inte bara dina kompisars mobilbilder av goda luncher eller gulliga ungar – och Instagram är inte bara foton av champagneglas i rosa solnedgångar. Inte ens LinkedIn är vad det brukade vara – ett virtuellt CV som samlar damm i cyberrymden – utan ett levande nätverk för affärsmänniskor.
Min egen motvilja mot sociala medier och den exponering vi ser där, ändrades helt när jag började plugga på om vad det egentligen innebär att synas på de största plattformarna.
Skillnaden mot ett vanligt möte är faktiskt inte så stor: man hälsar, skakar hand, ställer några trevande frågor. Man resonerar, debatterar, diskuterar. Man delar med sig av personliga händelser. Visst, man visar upp sitt bästa jag och en tillrättalagd bild; den man vill vara, men så är det ju även i verkliga livet.
På Facebook, Instagram och LinkedIn skapar man kontakter, gör affärer, träffar kunder och bygger nätverk. En fantastisk möjlighet!
Som ”digital ninja” smyger jag i företagets kulisser och är den osynliga person som sköter sociala medie-kontona. Extra roligt är det när jag får hålla föredrag och inspirera andra! Tack till Väsby Promotion som låter mig hålla kurser i vår: den 24 februari och den 10 mars får medlemsföretagen vara med på mina onlineföredrag. Väsby Promotion